Friday, October 2, 2009 at 8:51 PM |  
Cuba kita renungkan kembali, selama kita bekerja (utk yg lebih 3 thn ke atas), apa aset yg telah kita kumpulkan? Kalau rumah dikatakan ASET, saya tak setuju, sebab selagi kita KELUARKAN duit utk bayar duit umah pada bank, rumah tu still taraf LIABILITI. KecUali kalau rumah tu kita jual balik dan dpt UNTUNG, baru lah dikatakan ASET.
Saving? Ramai di antara rakan rakan yg saya jumpa kebanyakannya tak ada SAVING. Ni yg belum kawin. Yg dah kawin?? Bukan saving yg bertambah tp HUTANG yg bertimbun. Sebab? Biasala, org kita suka buat LIABILITI lebih dr buat ASET. Kalau ada saving pun kejap je dah habis digunakan utk tujuan emergency. Kalau anak2 sakit? Takkan sanggup menunggu di hospital gomen hanya kerana itu sahaja yg kita MAMPU? Takkan kita tak mahu yg TERBAIK utk family kita? Sampai bila kita nk hidup dlm kategori 'pegi pagi, balik petang, cukup bulan bayar hutang?' Dan rutin ni akan diulangi setiap bulan. Dan apa yg kita pakai dah 'ditentukan' oleh majikan kita (sebab dia yg byr gaji kita).
Semua org ada impian, tapi tak ramai yg BERANI nk realisasikannya.. Sebab menurut kata Datuk Dr Fadzilah Kamsah ' Menurut kajian, kira2 98% drp org kita tak BERANI nk keluarkan duit utk memajukan diri mereka sdiri dan HANYA 2% sahaja yg BERANI berbuat demikian dan mereka (2%) inilah yg BERJAYA dlm HIDUP mereka'.
Jadi, kenapa kita nk biarkan IMPIAN kita dan family kita berkubur begitu sahaja? Takkan nk tinggalkan hutang piutang kita sbg warisan anak cucu kita? Takkan nk biarkan nasib keturunan kita seperti kita? Allah pun tak akan ubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yn mengubahnya. Apa salahnya kita buat satu keputusan yg boleh MENGUBAH nasib keturunan kita? Bukannya kita nak kaya sgt, tp sekurang2nya hidup kita senang, tenang dan bebas dr masalah kewangan dan bebas masa( utk buat apa yg kita nk buat)
Nasihat saya, bila ada peluang utk kita ubah hidup, jgn biarkan ia berlalu begitu sahaja!! Ambik keputusan nk berubah , sebab apa yg kita buat hari ini menentukan masa depan kita!!
CARILAH KESENANGAN HINGGA MENYENANGKAN ORG LAIN, TP JGNLAH JADI SUSAH SEHINGGA MENYUSAHKAN ORG LAIN!!

Posted by DAT_UNSTOPPABLE

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates